Köpvillkor

Priser och betalning

Priser

Alla priser på vår webbplats anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms. Vi förbehåller oss rätten att justera priser, eventuella felaktiga prisuppgifter samt produktbeskrivningar utan föregående meddelande. Vid beställning gäller det pris som är angivet vid beställningstillfället. Om ett uppenbart felaktigt pris har angetts på grund av tekniska problem eller mänskliga fel, förbehåller vi oss rätten att annullera din beställning och erbjuda en ny beställning till rätt pris.

Betalning

Vi använder oss av Svea Webpay som vår betalningsleverantör. Genom Svea kan du välja mellan följande betalningsalternativ:

  • Direktbetalning via din bank.
  • Kortbetalning (VISA, MasterCard).
  • Faktura med 14 dagars betalningstid.
  • Delbetalning.

När du väljer att betala med faktura eller delbetalning genom Svea, sker en kreditprövning som i vissa fall innebär en kreditupplysning. Fullständiga betalningsvillkor för Svea Webpay hittar du i kassan och på deras webbplats via en länk som finns angiven under betalningsalternativet.

Betalningssäkerhet

För att säkerställa en trygg och säker betalning använder vi oss av SSL-kryptering (Secure Socket Layer) för all överföring av känslig information. Ditt kortnummer lagras aldrig av oss, och alla transaktioner hanteras direkt av Svea Webpay.

Försenad betalning och påminnelseavgifter

Vid försenad betalning via faktura tillkommer lagstadgad påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt gällande räntelagstiftning. Om betalning uteblir, kan fordran överlämnas till inkasso, vilket kan medföra ytterligare avgifter. Vid frågor om din betalning, kontakta Svea Webpay direkt.

Villkor för Svea Webpay

Företagsfaktura:

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Ångerrätt

Som konsument har du enligt distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan, utan att ange något skäl. För att utnyttja din ångerrätt måste du meddela oss via e-post på info@smarthomebutiken.se innan ångerfristen löper ut. I ditt meddelande ska du tydligt ange att du ångrar ditt köp, samt inkludera ordernummer och kontaktuppgifter.

Villkor för ångerrätt:

  • Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan eller en väsentlig del av den.
  • Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten, men varan måste returneras i väsentligt oförändrat skick, vilket innebär att den inte får vara använd eller skadad.
  • Ångerrätten gäller inte för specialbeställningar, produkter som anpassats efter dina önskemål, eller om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas (t.ex. förseglade varor som öppnats, om förseglingen är av hygien- eller hälsoskäl).
  • För produkter med teknisk plombering gäller att ångerrätten förfaller om plomberingen bryts.

Returhantering:

Vid utnyttjad ångerrätt är du ansvarig för att returnera varan till oss i lika gott skick som när du mottog den. Du står själv för returkostnaderna, och vi rekommenderar att du använder spårbar frakt för att undvika att varan försvinner under transport. Returer ska skickas till vår adress: Västberga Allé 5, 126 30 Hägersten. Varor som returneras mot postförskott accepteras inte.

Återbetalning:

Vi återbetalar beloppet för produkten inom 30 dagar från det att vi mottagit och godkänt returen. Återbetalning sker via samma betalningsmetod som användes vid köpet. Observera att vi förbehåller oss rätten att göra avdrag för eventuell värdeminskning om varan är använd eller skadad utöver vad som krävs för att fastställa dess funktion.

Garantier och service

Vi erbjuder 2 års garanti på alla våra produkter, om inte annat anges specifikt för enskilda produkter. Garantin täcker ursprungliga fabrikationsfel och materialdefekter som uppkommer vid normal användning.

Garantins omfattning:

  • Garantin gäller inte för skador som uppstår på grund av olyckor, felaktig användning, vårdslöshet eller modifieringar av produkten.
  • Förbrukningsvaror såsom batterier och tillbehör omfattas inte av garantin, om inte annat anges.
  • Garantin täcker endast varor som används för privat bruk. För varor som används i professionellt eller kommersiellt syfte gäller särskilda garantivillkor, om sådana finns angivna.

Garantihantering:

Vid garantifall, vänligen kontakta oss på info@smarthomebutiken.se för att påbörja reklamationsprocessen. När din reklamation har godkänts skickar du produkten till vårt lager på följande adress: Västberga Allé 5, 126 30 Hägersten. Vi står för fraktkostnaderna vid godkända garantireparationer eller byten. Vid behov av service eller reparationer som inte täcks av garantin, kommer vi att ge dig en offert för kostnaden.

Reklamationsrätt:

Utöver garantin har du som konsument tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamation ska göras inom skälig tid efter att felet upptäckts. Vid en reklamation där felet visar sig inte omfattas av garantin eller reklamationsrätten, kan vi komma att debitera dig kostnader för undersökning och frakt.

Integritetspolicy

När du lägger en beställning hos oss på Smarthomebutiken, uppger du dina personuppgifter i samband med betalningen via Svea Webpay. Genom att genomföra en beställning godkänner du att vi samlar in och lagrar dina uppgifter för att kunna fullfölja våra avtalsförpliktelser gentemot dig som kund. Dessa uppgifter används endast i enlighet med gällande lagstiftning och vår integritetspolicy.

Dina rättigheter enligt GDPR:

  • Du har rätt att när som helst begära ut information om vilka personuppgifter vi har lagrat om dig. Om uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta, har du rätt att begära att de rättas eller tas bort.
  • Kontakta oss via e-post på info@smarthomebutiken.se om du har frågor om dina personuppgifter eller vill utöva dina rättigheter.

Vår webbplats är krypterad med SSL-certifikat för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras på ett säkert sätt under hela köpprocessen. Alla personuppgifter som anges vid betalning lagras säkert hos Svea Webpay. För mer information om Sveas betalningsvillkor och dataskyddspolicy, vänligen besök deras webbplats via länk i vår kassa.

Dataskyddspolicy

På Smarthomebutiken, som drivs av Intelligent Brands AB, värnar vi om din personliga integritet och arbetar aktivt för att skydda dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation). Vi samlar in och lagrar endast de uppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna leverera våra produkter och tjänster till dig.

Insamling och användning av personuppgifter:

  • Personuppgifter som vi samlar in kan omfatta namn, adress, e-post, telefonnummer och betalningsinformation. Dessa uppgifter behövs för att vi ska kunna hantera din beställning, leverera produkter och fullfölja vårt avtal med dig.
  • Vi delar aldrig dina personuppgifter med tredje part utanför EU, förutom när det krävs enligt lag eller för att fullgöra våra leverans- och betalningsåtaganden, exempelvis vid leveranser genom fraktbolag eller betalningar genom Svea Webpay.

Kontaktformulär:

Om du använder kontaktformulären på vår webbplats samlas de uppgifter du lämnar (namn, e-post och eventuell annan information som krävs för att behandla din förfrågan) in och skickas till vårt säkra e-postsystem. Vi rekommenderar att du endast uppger de uppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna svara på din förfrågan.

Lagring och skydd av uppgifter:

Alla personuppgifter lagras på ett säkert sätt och vi vidtar både tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dem från obehörig åtkomst, förlust eller förändring. Vi lagrar dina uppgifter så länge som det är nödvändigt för att uppfylla våra avtalsåtaganden eller så länge som vi har ett berättigat intresse, till exempel för att hantera kundtjänstärenden.

Dina rättigheter:

Som kund har du rätt att:

  • Få tillgång till de personuppgifter vi har lagrat om dig (registerutdrag).
  • Begära att felaktiga eller ofullständiga uppgifter korrigeras.
  • Begära att dina personuppgifter raderas, såvida de inte behövs för att uppfylla ett avtal eller lagkrav.
  • Invända mot eller begränsa behandlingen av dina personuppgifter.
  • Lämna klagomål till Datainspektionen om du anser att dina rättigheter inte respekteras.

För att utöva någon av dina rättigheter, kontakta oss via e-post på info@smarthomebutiken.se.

Cookies

På Smarthomebutiken använder vi cookies i enlighet med lagen om elektronisk kommunikation (Electronic Communications Act, 25 juli 2003). En cookie är en liten textfil som lagras på din dator eller mobila enhet när du besöker vår webbplats. Cookies hjälper oss att förbättra din upplevelse av webbplatsen genom att bland annat spara dina inställningar och spåra vilka sidor du besöker.

Typer av cookies vi använder:

  • Sessionscookies: Dessa cookies är tillfälliga och försvinner när du stänger din webbläsare. De används för att säkerställa att webbplatsen fungerar korrekt under ditt besök, till exempel genom att hålla reda på din kundvagn.
  • Permanenta cookies: Dessa cookies lagras på din enhet under en längre tid eller tills du raderar dem. De används för att komma ihåg dina preferenser vid återbesök och förbättra din användarupplevelse på vår webbplats.

Syftet med cookies:

Cookies används på vår webbplats för att:

  • Komma ihåg dina val och preferenser, såsom språkval och inloggningsinformation.
  • Hålla reda på vad du har lagt i din kundvagn och genomföra köp.
  • Förbättra vår webbplats genom att samla in anonym data om hur användare navigerar och interagerar med vår webbplats.
  • Anpassa marknadsföring och erbjudanden baserat på ditt tidigare beteende på webbplatsen.

Samtycke och radering av cookies:

När du besöker vår webbplats för första gången kommer du att informeras om att vi använder cookies, och du kan välja att samtycka till eller avstå från att tillåta cookies. De flesta webbläsare accepterar cookies automatiskt, men du kan när som helst ändra inställningarna i din webbläsare för att blockera eller radera cookies. Observera att om du väljer att blockera cookies kan vissa funktioner på vår webbplats sluta fungera korrekt.

Hantering av personuppgifter:

De cookies vi använder lagrar inte personuppgifter som kan identifiera dig som individ. All information som samlas in genom cookies är anonym och används endast för att förbättra funktionaliteten och användarupplevelsen på vår webbplats.

Om du vill veta mer om hur vi använder cookies eller om du har frågor om hur dina uppgifter hanteras, kontakta oss på info@smarthomebutiken.se.

Leveranstid & fraktvillkor

Frakt inom Sverige

För leveranser inom Sverige använder vi PostNord som vår primära fraktleverantör. Vi erbjuder följande frakttjänster:

  • Varubrev med Leverans till dörr för paket upp till 2 kg.
  • MyPack Home för större paket.

Leveranstiden för varor som skickas från vårt lager är vanligtvis 1–3 arbetsdagar. Vid restorder kan leveranstiden förlängas och vi rekommenderar att du kontaktar oss för mer specifik information om produkters tillgänglighet och beräknade leveranstider.

Internationella leveranser och direktleveranser från fabrik

För vissa produkter erbjuder vi direktleveranser från fabriker runt om i världen. I dessa fall kan leveranstider och fraktbolag variera beroende på produktens ursprung och destination. Vår målsättning är att leverera alla beställningar inom 3–14 arbetsdagar, men faktorer utanför vår kontroll, såsom tullhantering och lokala leveransförhållanden, kan påverka leveranstiden. Vi tar inget ansvar för förseningar som orsakats av tredje part, men vi gör vårt yttersta för att hålla dig informerad om eventuella förändringar i leveransstatus.

Ej uthämtade paket

Paket som inte hämtas ut inom 14 dagar returneras till oss. Om en kund inte hämtar ut sitt paket, förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift för returfrakt och hantering, för närvarande 169 SEK. Denna avgift täcker de kostnader vi ådrar oss i samband med returhantering och återförsäljning av produkten.

Ansvar för leverans

Vi ansvarar för varorna tills de överlämnas till fraktleverantören. Efter det övergår ansvaret för leveransen till fraktbolaget. Vid eventuella förseningar eller problem med leveransen kommer vi att göra vårt bästa för att hjälpa dig att lösa situationen, men vi kan inte hållas ansvariga för omständigheter utanför vår kontroll, såsom förseningar hos fraktbolag eller problem i tullen.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad förutom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig. När du utnyttjat din ångerrätt ska du skicka tillbaka varan till oss. Använd formuläret under sidan “kontakt” för returer.

Återbetalningsskyldighet:

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar dock alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror. Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida http://ec.europa.eu/odr.

Anti-spam Policy

Smarthomebutiken skickar aldrig ut såkallade spam-meddelanden. De nyhetsbrev som våra kunder kan prenumerera på innehåller alltid nyttig information till kunder samt nyheter i webshoppen eller nyheter vad gäller företaget. All information som vi skickar ut har alltid ett tydligt syfte i form av att informera dig som kund om viktig information eller nyheter. Kontaktuppgifter Personuppgiftsansvarig: Smarthomebutiken / Intelligent Brands AB E-post: info@smarthomebutiken.se